علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ از چند ماه پیش و البته با فشار بیشتر تحریمهای بین المللی، مدیریت شهری مشهد به سمت بومی سازی قطعات مورد نیاز حمل ونقلی خود پیش رفت. پس از همکاری مشترک شهرداری مشهد و گروه مپنا در تولید اولین اتوبوس برقی ایرانی، حالا نوبت به بومی سازی یکی از مدلهای واگن قطارشهری رسیده است.
البته فرایند بومی سازی یکی از مدلهای واگن قطار شهری مربوط به سیستم مترویی توسط شرکتهای داخلی و با همکاری شهرداریهای مختلف کشور با محوریت تهران انجام شد و این مدل قطار ملی رونمایی شد، اما مدیریت شهری مشهد با قرارداد اولیهای که با گروه مپنا به امضا رسانده، قرار است واگن ملی قطارشهری مدل ال آرتی را -که اینک این مدل قطار در خط یک بهره برداری میشود- بومی سازی کند و همان گونه که مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد هم اعلام کرده فرایند بومی سازی این مدل واگن به مراحلی پذیرفتنی رسیده است.
کیانوش کیامرز در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه ما برای خط یک قطار شهری خود که خط ال آرتی است، نیازمند ۶۰ واگن دیگر هستیم، اظهار کرد: ساخت این مدل واگن در برخی از کشورها در حال انجام است، اما با توجه به تحریمها امکان خرید آنها وجود نداشت و البته با توجه به نیاز شهر مشهد به تأمین ناوگان، موضوع بومی سازی این مدل واگن در دستور کار مدیریت شهری مشهد قرار گرفت.
وی افزود: در همین زمینه، شهرداری مشهد قراردادی اولیه با گروه مپنا برای بومی سازی این مدل واگنها به امضا رساند و تا به امروز چندین گام هم برای تولید این واگن برداشته شده است.
وی ادامه داد: ما برای اینکه کار به سرعت پیش برود، یک دستگاه بوژی واگن ال آرتی را به گروه مپنا تحویل دادیم و این گروه مراحل مهندسی معکوس را تا به امروز خوب پیش برده است. همچنین برخی از تجهیزات و لوازم یدکی را که شرکت قبلا از اروپا تهیه کرده بود برای انجام مراحل مهندسی معکوس به شرکت مپنا تحویل داده است.
کیامرز با بیان اینکه قطار ال آرتی جزو قطارهای محدود در کشور است، اما با توجه به نیاز مشهد و شهرهای دیگر نظیر شیراز، بومی سازی این مدل قطار لازم است، تصریح کرد: اکنون و با توجه به اقدامات انجام شده، مراحل مهندسی معکوس این قطار به جمع بندی رسیده است و ما منتظر هستیم تا قیمت نهایی را گروه مپنا به ما اعلام کند. پس از اعلام قیمت، لایحه را برای بستن قرارداد با درج زمان بندی انجام کار به شورا ارسال میکنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که در صورت راه اندازی ۶ کیلومتر برنامه ریزی شده خط ۳، حجم مسافرگیری در خطوط یک و ۲ هم افزایش پیدا میکند، بنابراین کمبود موجود واگن در خط یک چگونه تأمین میشود، گفت: در صورتی که قرارداد ما با گروه مپنا نهایی و به مرحله تجاری سازی واگن برسد، احتمالا ۱.۵ سال زمان نیاز است که محصول به بهره برداری برسد و با توجه به اینکه همچنان در شرایط تحریم هم هستیم امکان خریداری وجود ندارد، اما باید گفت که ما در برخی ساعات پیک با مشکل مواجه هستیم و در صورت راه اندازی ۶ کیلومتر خط ۳ نیز حجم مسافرگیری و افزایش تعداد مسافر برای دیگر خطوط زیاد چشمگیر نیست.
کیامرز اضافه کرد: با توجه به اینکه افزایش ظرفیت خط ۳ پس از اضافه شدن دیگر فازهای این خط چند سال زمان میبرد، تا آن موقع به طور قطع موضوع تأمین واگن خط یک نیز به سرانجام خود رسیده است.
وی درباره مشارکت شهرداری مشهد در موضوع واگن ملی که اخیرا در تهران رونمایی شده است نیز گفت: ۳ شرکت در حال ساخت این واگن هستند. این موضوع از طریق وزارت کشور و با مشارکت شهرهای مترویی پیش میرود؛ بنابراین ما هم در این قرارداد مشارکت داریم و البته ساخت ۱۵۶ واگن هم مربوط به شهر مشهد است، اما براساس قرادادهای این شرکت قرار است تا پایان سال ۱۵۰ دستگاه واگن مربوط به شهر تهران تولید شود تا پس از این مرحله نوبت به شهر مشهد و دیگر شهرهای دارای اولویت برسد. مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره آخرین وضعیت ساخت فاز اول خط ۳ مترو مشهد نیز گفت: در ۶ کیلومتر خط ۳ قطار شهری از میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) که اولویت اول ما در ساخت این خط مترویی است، مراحل ساخت ایستگاهها مناسب است، اما در بخش تجهیزات به دنبال تأمین منابع مالی هستیم؛ زیرا قرارداد ما در این بخش یورویی است و از همین رو مشکلات خرید خارج از کشور وجود دارد.
وی افزود: در مجموع هسته مرکزی این خط ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دسترسیهای جانبی و معماری نیز از پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی برخوردار است. در صورت تأمین مالی برای خرید تجهیزات، امیدواریم این بخش از خط ۳ مترو مشهد در اوایل سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.